آدينه 28 ميزان|مهر 1396 برابر با 20 اکتوبر 2017

استفاده از چادری اختلالات چشمی را به بار می‌آورد



 18 ميزان|مهر 1396

 

شماری از شهروندان با تشبیه چادری به زندان متحرک می‌گویند که استفاده از چادری جایگاه شرعی نداشته و هیچ ربطی هم به فرهنگ افغانستان ندارد. به باور آنان، چادری یا برقه بر بانوان افغانستان تحمیل شده است.

استفاده از چادری در کشور بیشتر در زمان حاکمیت طالبان معمول شد و زنان در این دوره مجبور بودند که بخاطر گریز از مجازات افراد این گروه، چادری یا برقه بپوشند.

اما هنوزهم برخی از بانوان برای رفتن از یک‌جای به جای دیگر و یا گشت‌وگذار در بازار، مجبور اند که با چادری از خانه بیرون شوند.

مرسل، یک‌تن از پایتخت‌نشینان در گفت‌وگویی به سلام‌وطندار  می‌گوید، با این که مشکل بینایی دارد و پوشیدن برقه این مشکل وی را دو برابر می‌سازد، باز هم مجبور است که چادری بپوشد.

این بانوی جوان بودن در خانه را به رفتن بیرون با چادری ترجیح می‌دهد.

به گفتۀ مرسل، با وجود تمامی این مشکلات، حالا پوشیدن چادری در جامعۀ افغانستان به یک فرهنگ مبدل شده است.

جمیله یکی دیگر از پایتخت‌نشینان می‌گوید، مردم بدین باورند که بانوان برقه‌پوش مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، اما او دیده است که برخی زنان برقه‌پوش نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

به گفتۀ بانو جمیله، عزت بانوان هیچ ربطی به برقه‌پوشیدن ندارد.

فرخنده بیات، فعال مدنی می‌گوید، استفاده از چادری بیشتر در زمان رژیم طالبان مروج بود و پس از سقوط این رژیم، استفاده از چادری کم‌رنگ شده است.

بانو بیات می‌‌افزاید، استفاده از چادری سبب کاهش بینایی چشم بانوان نیز می‌شود.

امید همکار، یک‌تن از پزشکان نیز می‌گوید، استفاده از چادری برای بانوانی که چشم‌های‌شان زاویه دارد، مشکل‌زا است و استفاده از چادری سبب افزایش مشکلات بینایی آنان می‌شود.

در کنار زنان، برخی از مردان نیز چادری را رسم ناپسند می‌دانند.

شریف، یک‌تن از باشنده‌گان شهر کابل می‌گوید، استفاده از چادری یک رسم اجباری از سوی خود مردم است و جایگاه دینی ندارد.

فروشنده‌گان برقه در پایتخت می‌گویند، با این که بازار فروش چادری مثل گذشته نیست؛ اما هنوز هم شماری از افراد از این محصول خریداری می‌کنند.

به گفتۀ آنان، در گذشته‌ها روزانه 10 تا 20 چادری می‌فروختند، اما اکنون این آمار به 1 تا 2 دانه در روز کاهش یافته است.